poniedziałek, 29 marca 2010

Haft dwustronny – kurs:)

Trochę to trwało, ale wreszcie jestem w stanie opublikować mój mały kurs:) I nawet zdążyłam tak jak obiecałam, czyli do końca tygodnia, bo u mnie jeszcze niedziela:P


Po pierwsze najlepiej zacząć od długiej nitki, mniej będzie zgrubień od zaszywania końcówek. Specjalnie dla potrzeb kursu wybrałam pojedyńczą grubą nitkę, żeby wszystko było wyraźnie widać (nawet niedoskonałości). W przypadku kilku nitek muliny, wszystko ładniej wygląda, bo kryje ona lepiej niż pojedyńcza nitka. Pozostałe zakładki, które Wam pokazywałam, haftowałam dwiema lub trzema nitkami muliny. Wszystko postaram się pokazać z prawej i z lewej strony. Strzałki wskazują, w którą stronę został wykonany ostatni widoczny na zdjęciu ruch igłą.


Haftowanie zaczynamy od wężyka. Z każdej strony będą to półkrzyżyki w jedną stronę. Nitki kończę guzełkami, bo u mnie zakładki nie mają lekkiego życia. Jak czytam muszę coś macać, więc jest obawa sprucia:P Zawsze staram sie mieć dwie strony zakładki, prawą, gdzie są tylko krzyżyki oraz lewą, gdzie zaczynam i kończę nitkę. Pierwszy półwężyk wygląda tak:


Z prawej strony


DSC01757


i z lewej strony.


DSC01758


Jak dojdziemy do końca danego rządku, który haftujemy, wracając dokańczamy wężyk czyli robimy półkrzyżyki w pustych miejscach, ale tym razem w drugą stronę.


Z prawej i z lewej strony wygląda to tak samo.


DSC01759


DSC01760


Teraz zaczynamy robić krzyżyki, idąc w jedną stronę postają co drugie krzyżyki, na zmianę z półkrzyżykami. Żeby nitka nie pokrywała już istniejących półkrzyżyków musimy zmienić jej położenie. Ilekroć musimy to zrobić, robimy poziomy lub pionowy ruch igłą (zaznaczony kółkiem).


Z prawej strony


DSC01761


oraz z lewej.


DSC01766


Jak widać po trzecim ruchu mamy w rządku jeden pełny krzyżyk i jeden półkrzyżyk. W czwartym ruchu, czyli wracając do miejsca, gdzie zaczęliśmy, uzupełniamy brakujące krzyżyki i kończymy ten ruch rządkiem wypełnionym tylko krzyżykami.


Z prawej oraz lewej stony będzie to wyglądac tak samo.


DSC01769


I tak właśnie w czterech ruchach powtają całe krzyżyki. Tutaj pokazałam podstawowy ruch na linii prostej. Niestety nie wszystkie wzory są takie proste i tu zaczyna się kombinowanie, bo nie ma jednej instrukcji na wyhaftowanie wszystkich kształtów. W mojej zakładce są np. spirale, które w kolejnych ruchach powstawały właśnie tak.


Pierwszy ruch, z prawej strony


DSC01774


oraz z lewej.


DSC01775


Drugi ruch, czyli pełny wężyk, z prawej


DSC01776


i z lewej.


DSC01777


Trzeci ruch, czyli krzyżyk na zmianę z półkrzyżykiem, z prawej


DSC01778


oraz z lewej strony.


DSC01779


W ostatnim ruchu powstają pełne krzyżyki, czyli to co widać w górnej części zakładki.


 


Na koniec kilka uwag, z mojego własnego doświadczenia:)


- używajcie jak najdłuższych nitek – będzie mniej zaszywania końcówek czyli jak najmniej zgrubień


- starajcie się mieć stronę prawą i lewą zakładki, czyli zakańczajcie nitki tylko z jednej strony (estetyczniej to wygląda)


- kilka nitek muliny kryje lepiej niż jakakolwiek pojedyńcza nitka (mój przykład:)


- odcinki osobno haftowane muszą się składać przynajmniej z 2-3 krzyżyków, żeby skutecznie zahaftować końcówki nitek, pojedyńczy krzyżyk nie wchodzi w rachubę


- bardzo dobrze sprawdzają się wzory geometryczne, haftując breloczek bardziej się namęczyłam niż w przypadku jakiejkolwiek zakładki


- najłatwiej haftować jednym kolorem, częste zmiany kolorów nie są niemożliwe, ale na pewno bardziej kłopotliwe


- praktyka czyni mistrza, nawet w tej właśnie zakładce widać, że pierwsze elementy średnio mi wyszły, a ostatnie o wiele ładniej, dlatego nie zrażajcie się, każda kolejna praca będzie ładniejsza:)


- prucie jest prawie niemożliwe, a przynajmniej bardzo kłopotliwe, bo trzeba je wykonać w czterech ruchach:(


- jeśli trzeba wyhaftować kilka rządków w pionie, jeden nad drugim, są dwie opcje haftowania:


1. wyhaftować do końca jeden i dopiero wtedy zacząć kolejny


2. haftować wszystkie jednocześnie, czyli zacząć od wężyka przechodząc przez wszystkie i w tym samym ruchu skończyć wszystkie


- haftowanie dwustronne jest pracochłonne, bo jeden krzyżyk powstaje w czterech osobnych ruchach i bardzo łatwo się pomylić, dlatego przy pierwszych haftach wykonanych tą techniką sprawdzajcie często czy wszystko jest oki, nawet ja się przy tej zakładce pomyliłam z dwa razy i musiałam pruć, a jest to już moja szósta zakładka, a siódma praca wykonana tą techniką


- w przypadku bardziej skomplikowanych wzorów trzeba trochę pokombinować z pionowymi i poziomymi nitkami


- dla niektórych haft dwustronny jest nieestetyczny, bo krzyżyki są w różne strony (co wcale nie znaczy, że są nierówne) i przy bardziej skomplikowanych wzorach jest dużo nitek w pionie i poziomie, mnie to akurat nie przeszkadza:) dla mnie najważniejsze jest, że zakładka jest w miarę cienka i nie odkształca książki. Bo książki są dla mnie cenniejsze niż zakładki:)


 


A oto efekt końcowy.


DSC01815


DSC01826


DSC01814


DSC01813


I jeszcze kilka zbliżeń na najtrudniejsze elementy wzoru, który haftowałam.


DSC01824


DSC01825


 


Dla zainteresowanych jeszcze opis jak wykańczam zakładki.


DSC01820


Tutaj też stosuję haft dwustronny:) Zwykle zostawiam cztery rządki taśmy i w piątym haftuję dwustronnie. Jak skończę, wypruwam rządki powyżej wyhaftowanych krzyżyków. Jest to dosyć skuteczny sposób obrębiania zakładek, bo nie da się tak prosto wypruć krzyżyków haftowanych dwustronnie:)


 


Mam nadzieję, że kurs jest w miarę zrozumiały:) Jeśli będziecie mieć jakieś pytania, piszcie!


 


A tu dla przypomnienia moje pozostałe prace wykonane haftem dwustronnym (chronologicznie, zeby było widać jak moja technika się rozwijała):


- zakładki dla rodziców są tu


- moja zakładka świateczna jest tu


- grecki breloczek dla taty jest tu


 


Dziewczyny, dziękuję za miłe komentarze dotyczące moich kwiatkowych kolczyków:)


aeljot – Oj, brakuje mi tego zasysania:) A jeszcze bardziej oglądania kilku lub nawet kilkunastu odcinków dziennie:) Najnowszy sezon Lost jest niesamowity, prawie co tydzień zbieram szczękę z podłogi:D Mam tylko nadzieję, że już więcej nie zasnę na kanapie, bo najnowsze odcinki wcale tak późno nie lecą, bo o 21:00.


magda.madziula – Historii o studentach mam wiecej:) To już mój czwarty semestr jako TA (teaching assistant), a pewnie będzie ich jeszcze ze dwa. Jakiś czas temu kiedy jeden ze studentów wylał z buteleczki na stół i podłogę wskaźnik (calmagite, który jest ciemnofioletowy) twierdził, że wskaźnik go atakował!:P A czego uczysz, jeśli można wiedzieć?


 

2 komentarze:

  1. ewaiwiki
    2010/03/29 10:33:05
    Fajny kursik :)


    vilemoo2005
    2010/03/29 12:00:56
    Matko jedyna toż to normalnie czarna magia jest!


    zula-z
    2010/03/29 17:28:37
    Dzięki za kurs!
    Pozdrawiam


    mamidana
    2010/03/29 19:30:01
    To jest super i muszę koniecznie spróbować tej techniki xx, dziękuję wraz z innymi za przyśpieszony kurs :) Gdyby nie ty to nawet nie wiedziałabym o dwustronnym hafcie krzyżykowym :)


    aeljot
    2010/03/29 19:34:21
    Dziękuję za kurs


    anetakam0
    2010/03/30 00:03:07
    szok!
    może kiedyś popróbuję - taki prosty rządek to chyba nawet i dam radę, ale te zawijasy ... nie wierzę, że to możliwe
    a zakańczanie zakładek fantastyczne - proste i skuteczne
    WIELKIE DZIĘKI ZA KURSIK


    magda.madziula
    2010/03/30 21:18:39
    no no nieźle zakrecony jest ten haft ale rzeczywiście praca warta efektu końcowego - nie ma co :)

    Ja uczę przedsiębiorczości w liceum :)

    *********************
    czasrelaksu.blogspot.com/


    anetakam0
    2010/03/30 21:50:05
    jeden rządek wzdłuż już mam - rewelacja :) = trzeba tylko przy 3 "nawrocie bardzo uważać - wtedy najczęściej się myliłam

    A jakby Kto pytał, to uczę matematyki w SP - :)


    chica111
    2010/03/31 10:22:28
    Hej Ania !
    Dzięki za kurs - faktycznie go widziałam ale jeszcze nie spróbowałam (książka się nie znalazła chyba ja diabeł przykrył ogonem).

    Ania !
    Supełki w żadnym hafcie nie są dozwolone - przy rozpoczynaniu czy zakańczaniu haftu - za każdym razem trzeba zahaftować nitkę i to wystarczy.


    pkela_1
    2010/04/01 00:09:03
    Kursik doskonały! -ja również bardzo dziękuję za tak dokładny pokaz.
    Mam szczere chęci zaraz go wypróbować, jak tylko się wychoruję.
    Pozdrawiam świątecznie
    Ela


    haftytiny
    2012/10/12 20:20:59
    do tego trzeba ścisłego umysłu! niby wiem o co chodzi, a nie mam pojęcia jak to zrobiłaś! Twój pomysł?

    OdpowiedzUsuń
  2. Chylę czoła nad tym dwustronnym haftem. Chyba jeszcze nie jestem na tym poziomie wtajemniczenia.
    Za kursik dziękuję i linka do niego zostawionego na moim blogu.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń